Motion – Välkomna medborgarna att delta i Katrineholms utveckling.

Fredag 4 oktober 2019

Vi lever idag i en demokrati men det får aldrig tas för givet. Det kommer alltid att finnas dem som vill minska individers rättigheter att få tänka, tro och leva som man vill. Den demokratiska friheten måste vi alltid försvara. Var fjärde år får vi, tillsammans med andra medborgare, makten att bestämma vägen framåt för Sverige och Katrineholm.

Vi vill att Katrineholms kommun ska vara en öppen kommun där invånarna bjuds in att delta i kommunens utveckling, även mellan valen. Enligt SKL (Sveriges kommuner och landsting) har medborgarna i 200 av landets 290 kommuner möjlighet att skicka in medborgarförslag. Det blir allt vanligare att möjliggöra för invånare att skicka in så kallade e-förslag, en tjänst där man kan lyfta förslag på åtgärder eller förbättringar i kommunen som sedan andra medborgare kan rösta på. Om förslaget får tillräckligt många röster, till exempel 50 röster inom loppet av tre månader, så ska förslaget behandlas i kommunfullmäktige. För att skicka in ett förslag, eller rösta på ett befintligt, krävs många gånger inloggning med Bankid för att säkerställa att personerna är mantalsskrivna i kommunen.

Katrineholm med sina kunniga och engagerade invånare är tyvärr inte en av dessa kommuner. Det kan inte ses som annat än ett stort resursslöseri att inte nyttja den samlade kompetens och erfarenhet av det dagliga livet i kommunen som medborgarna besitter. Katrineholm erbjuder idag medborgarna att ställa frågor till de förtroendevalda under kommunfullmäktigesammanträden, men en enkel fråga kan inte likställas med kreativa förslag på konkreta åtgärder.

Att möjliggöra för medborgare att inkomma med förslag bidrar till en mer dynamisk politisk arena, och skapar förutsättningar för en mer förutsättningslös debatt i kommunfullmäktige när förslag presenteras utan att på förväg vara märkta med partilogga. E-förslag skulle även stärka inflytandet för personer under 18 år och de med utländskt

medborgarskap. Även de som på valdagen inte får rösta på ett parti kan vara med och föreslå förbättringar. Om förslaget därefter får tillräckligt många röster är det upp till kommunfullmäktige att besluta om genomförande eller ej.

Liberalerna yrkar:

– Kommunfullmäktige beslutar att införa E-förslag för att öka medborgarnas inflytande även mellan val.

Liberalerna i Katrineholm
Jesper Ek, gruppledare