Budget Katrineholm 2017-19

Liberalernas budgetförslag, upp

Kommunens viktigaste uppgift är, enligt oss Liberaler, att satsa på kärnverksamheterna; förskola, skola, äldre och handikappomsorg. På dessa områden måste vi bli bättre för att kunna attrahera våra innevånare och företag och nya innevånare

Liberalerna vill:

De viktigaste framtidsfrågorna i närtid är följande:

• Skola med hög kvalité, bl.a. mindre klasser
  • Fler skollokaler till grundskolan
  • Fler förskoleavdelningar, mindre grupper
  • Bygga nytt äldreboende
  • Få fler i arbete, bort från försörjningsstöd
  • Fritidsgård i Centrum.
  • Boende för samsjuka äldre
  • Fler bostäder i hela kommunen
  • Förbättrade kommunikationer
  • Bredband till hela kommunen
  • Mer samverkan inom kommunen, mellan kommuner och med landstinget

Katrineholm växer när det gäller invånarantal och det är mycket positivt. Många nya bostäder byggs och flera är på gång. Mycket positivt är också att det byggs både villor, parhus och flerbostadshus med hyresrätter och bostadsrätter. NU är det viktigt att kommunen också bygger för att möta det behov som också finns, utbyggd förskola, skola och äldreomsorg och detta måste ske så snabbt det bara går.

Bildningsnämnden. Vi tillför 10 miljoner mer än majoriteten.

Vi yrkar på att det byggs ännu flera förskoleavdelningar, så att storleken på grupperna kommer ner i en acceptabel nivå. Målet är 15 barn per avdelning. Antalet barn i grundskolan har ökat under lång tid och fortsätter att öka. Behovet av flera skollokaler är akut. Det måste lösas i väntan på att nya skolor byggs. Förutom de nya skolor som är planerade yrkar vi på att man omgående bygger till Sandbäcksskolan där läget är akut.

Vård och omsorgsnämnden. Vi tillför 5 miljoner mer än majoriteten. Pengar som ska gå till mer personal ute i verksamheterna.

Vård och omsorg har under flera år påtalat bristen på korttidsboenden och särskilda boenden. Vi fortsätter yrka på att man omgående börjar bygga äldreboendet vid Strandgården.

Vi tillför Kultur och Turism 3,5 miljoner mer än majoriteten och det ska gå till Fritidsgård i Centrum.

Katrineholms kommun står inför stora utmaningar också inom andra områden som är ett kommunalt ansvar. Vi anser att vi inom kommunen ska driva ett boende för samsjuka äldre och bygga upp egna boenden/stödboenden för våra ensamkommande barn/ungdomar. Försörjningsstödet ligger fortsatt mycket högt. Det är ett stöd som var tänkt att ges korta perioder för människor som kommit i ekonomisk nöd men det har för väldigt många blivit en försörjning. Detta måste vi bort ifrån. Vi har just nu en mycket stor flyktinginvandring som kräver stora resurser, initialt tilldelas kommunen statliga medel. På sikt blir det kommunens ansvar om människor inte kommer ut i egen försörjning. Här har vi en stor tillgång men också en enorm utmaning. Om vi ska klara detta, och det förutsätter vi att vi ska, krävs det att fler kommer i arbete och att näringslivet har de rätta förutsättningarna och ges möjligheter att anställa.