Miljö

Människan har sedan tidernas begynnelse varit beroende av jordens resurser. Likaså har vi i årtusenden påverkat miljön i vår omgivning. Liberaler har en i grunden optimistisk syn på framtiden och teknikutvecklingen och tilltro till varje generations förmåga att finna lösningar på sin tids problem.

Liberalerna vill:

Det här vill Liberalerna arbeta för:

• Utveckla och främja cykelstråk och kollektivtrafik.
  • att främja alla typer av klimatsmarta fordon.
  • Bygga fler lågenergibostäder – passivhus/lågenergihus.
  • Ett varsamt skogsbruk i tätortsnära skogsområden.
  • Motverka nedskräpning inom hela kommunen.
  • Insamling in farligt avfall i bostadsområden och verksamheter med ”miljöbil”.
  • Fler återvinningscentraler gärna med kommunalt ansvar.
  • Mer öppen hantering av dagvatten med fördröjningsdammar.

Klimatet på jorden har aldrig tidigare förändrats så snabbt som nu och det råder stor enighet om att utsläppen av växthusgaser är orsaken till den globala temperaturhöjningen. Den globala klimatförändringen angår oss alla oavsett var på jorden vi lever och den kan bara bekämpas genom samarbete. Industri och transporter svarar för huvuddelen av koldioxid- och hälsovådliga utsläpp. Vi lever som om jordens resurser är oändliga och så att om hela jordens befolkning levde som vi gör i Sverige så behövs 4,2 jordklot för att svara mot vår konsumtion. För att nå en varaktig förändring måste vi också påverka våra konsumtionsvanor. Under de senaste 20 åren har de konsumtionsbaserade utsläppen i Sverige minskat med 30% medan utsläppen av koldioxid utomlands på grund av svensk konsumtion ökat med 50%.

Flera av de nationella miljöproblemen som var stora i slutet av 1900-talet har blivit bättre; förbud mot miljögifter som PCB och DDT och andra bekämpningsmedel har gett viss effekt. Användningen av kemikalier har medfört att många arter av växter och insekter har påverkats och artrikedomen minskar alltjämt. Hoten mot ozonlagret har minskat genom att freoner har växlats ut och försurningen har minskat. Vårt EU-medlemskap är ett av de viktigaste verktygen för att kunna hejda vår tids stora miljöutmaningar som klimatfrågan, bevarandet av biologisk mångfald, skogsskövlingen samt skyddet av våra utsatta sjöar och hav.
Med satsning på forskning och ny teknik kombinerat med ekonomiska styrmedel och internationella avtal är det möjligt att bromsa klimatförändringen. Med dagens svenska kärnkraft besparas atmosfären ungefär 100 miljoner ton koldioxid varje år. Om vi ska uppnå EU:s ambitiösa klimatmål krävs nya kärnkraftverk för att ersätta dagens reaktorer när dessa tas ur bruk. En avveckling av kärnkraften vore förödande för Sveriges position som föregångsland och vår relativt låga andel koldioxidutsläpp per invånare. Samtidigt behövs stora satsningar på förnyelsebara energikällor och energieffektivisering.

Vårt mål är att utforma en klimatpolitik som är ansvarsfull och hållbar med minsta möjliga påverkan på jobb och välfärd.