Se alla

Skola & Förskola

Elever som går ut nian ska vara mer än godkända för alla program på gymnasiet men ska välja den utbildning de tror på!

Skolan ska vara en trygg miljö där alla lär sig läsa, skriva och räkna. Många elever sitter dag efter dag i röriga klassrum där kaos råder, och får inte en chans att lära sig det de behöver för att kunna uppnå sina drömmar. De barn som behöver skolan mest är de som drabbas hårdast när det inte finns någon arbetsro.

Skolan ska vara en trygg miljö. Elever med svagare såväl som starkare resultat ska sporras till att förbättra sig och få den hjälp de behöver för att nå sina mål. Vi vill att skolan ska ha tydligare kunskapskrav. Med start på lågstadiet ska föräldrarna få veta hur barnet lyckas i skolan genom omdömen och vi vill även införa betyg från årskurs fyra. Med betyg blir det tydligare och enklare för föräldrar att följa sitt barns utveckling i lärandet.

Alla elever som går ut lågstadiet ska kunna läsa, skriva och räkna. Utan kunskaper i det svenska språket blir det omöjligt att inhämta kunskaper i något annat ämne. Elever med svårigheter måste få mer hjälp.

Kunskap och bildning bryter barriärer, öppnar nya vägar och stärker den enskildes förmåga att orientera sig och fatta egna självständiga beslut. Grundskolan ska därför ha höga förväntningar på varje elev och prioritera kunskap.

Allt färre elever når gymnasiebehörighet och det förberedande introduktionsprogrammet på gymnasiet är rekordstort deltagande. Det visar att alltför många inte har de förkunskaper som krävs för att klara ett gymnasieprogram. Alla elever som går ut grundskolan ska ha de kunskaper som krävs för att klara fortsatta studier och ingen ska slussas vidare till gymnasiet utan färdiga kunskaper.

  1. Rätten att välja skola ska värnas oavsett om det är en kommunal eller fristående skola.
  2. Det ska finnas god information om skolor i kommunen och på flera språk.

PRIORITERINGAR

  1. Satsa på mindre klasser och fler speciallärare, med ett särskilt fokus på de lägre åldrarna. Max 15 barn per klass i årskurserna 1-3, 20 i åk 4-6.
  2. Inför betyg från årskurs fyra för att lättare identifiera och sätta in stödinsatser för de som riskerar att inte nå kunskapsmålen.
  3. Säkra tillgången på läromedel. Alla skolor ska ha råd att köpa skolböcker till sina elever.
  4. Införa central rättning av de nationella proven för att frigöra mer tid för lärarna att fokusera på sina elever.
  5. Säkerställa skolgårdar för ökad rörelse och kvalit.
  6. Förstelärare ska i vara inriktade på att undervisa i svenska och matematik och inte i olika former av projekt.
  7. Inrätta en särskild satsning på läsning för elever i lågstadiet.
  8. Inrätta stipendier för elever med höga betyg i skolämnen som svenska, engelska och matematik i årskurs 6 och 9.
  9. Satsa mer på SYO, kuratorer och elevhälsoteam för främjande arbete och ge mer tid åt lärarna att fokusera på undervisning.
  10. Utveckla lärlingsutbildningen på gymnasiet.
  11. Digitalisering ska vara till hjälp för elevernas lärande, inte tvärtom. Digitalisering ska även underlätta för lärarna, i stället för att skapa merarbete.
  12. Säkra särskolans tillgång till bra lärare och anpassade lokaler.

 

En skola för alla elever

  1. Satsa på läxhjälp och stöd så tidigt som möjligt.
  2. Säkra särskilt stöd till de elever som behöver det.
  3. De som lär sig fort ska få möjlighet att studera i sin takt.
  4. En särskild handlingsplan för särskilt begåvade elever ska tas fram.
  5. Alla elever har inte förutsättningar att utvecklas i stora klasser. Särskilda undervisningsgrupper med specialpedagogiskt stöd ska byggas ut på alla skolor.
  6. Läs-, skriv- och matematiktest ska genomföras i årskurs 1 för att identifiera vilka elever som behöver extra stöd. Insatser ska sättas i tidig ålder.

 

 

 

Ordning och studiero

  1. Inför mobilfria lektioner. Undantag görs om rektor eller lärare medger. Teknisk utrustning ska tillhandahållas av skolan och skolan ska inte förlita sig på att alla elever har tillgång till teknisk utrustning.
  2. Mobbare ska flyttas från skolan – inte den som mobbas.
  3. Kränkningsanmälningar måste hanteras mer skyndsamt och den som mobbar ska förekomma i kränkningsanmälningar, inte enbart den som är utsatt. Då kartlägger vi problemet bättre.
  4. Motverka våld och hot på våra skolor genom utökat samarbete med socialtjänst och polis. Inrätta mobila trygghetsteam och säkra resurser till socialpedagoger på skolan.
  5. Tydliggör lärarnas auktoritet i skolan och deras möjlighet att säkra ordning och studiero i skolan. Lärarna ska ges ökade befogenheter i klassrummet och stöttas upp av skolledningen.
  6. Elever som utsätter andra elever eller lärare för våld och hot ska polisanmälas och socialtjänsten ska kopplas in.

 

Psykisk ohälsa, mobbning, våld och hot

  1. Skolans fysiska miljö måste utformas så att störningar undviks
  2. Tysta lektioner ska vara det prioriterade, d.v.s. lugn och ro i klassrummet
  3. Att trivas och må bra i skolan är en förutsättning för att klara kunskapsmålen. Därför ska elevhälsan prioriteras, bland annat genom att införa ett elevhälsoteam som säkerställer att skolor har omedelbar tillgång till professionell hjälp vid behov.
  4. Skolan ska tidigt upptäcka elever som far illa. Särskild uppmärksamhet ska riktas mot elever med stor frånvaro. Grundskolorna ska ha skolsociala team där man samarbetar med socialtjänst, polis och ungdomspsykiatri och för att stötta eleverna.

 

Lärarna och rektorerna

  1. Skapa fler karriärvägar för lärarna. Erbjud betalda utbildningar som ger lärarna spetskompetens i vissa områden eller ämnen. Det kan till exempel röra sig om hur man bättre integrerar ny teknik i förskolepedagogiken eller spetskompetens i motorik. Skolorna ska få välja själva utifrån vad som stärker deras enskilda skola. Utbildningarna ska vara till gagn för arbetslaget och eleverna.
  2. Satsa på det pedagogiska ledarskapet på våra förskolor och skolor för bättre styrning, lugn och ro och kontinuitet.
  3. Säkra nödvändig tid för planering och utvärdering för personalen från förskolan upp till gymnasiet.
  4. Förstärk skolan med administrativa lärarassistenter, socialpedagoger och övrig kringpersonal för att ge mer tid åt lärarna att fokusera på undervisning och efterarbete.
  5. Lärarnas status måste höjas genom högre löner och goda arbetsvillkor.

Liberalerna vill:

Lokalt vill Liberalerna 2022 – 2026 arbeta för:

  • PRIORITERINGAR

    1. Satsa på mindre klasser och fler speciallärare, med ett särskilt fokus på de lägre åldrarna. Max 15 barn per klass i årskurserna 1-3, 20 i åk 4-6.
    2. Inför betyg från årskurs fyra för att lättare identifiera och sätta in stödinsatser för de som riskerar att inte nå kunskapsmålen.
    3. Säkra tillgången på läromedel. Alla skolor ska ha råd att köpa skolböcker till sina elever.
    4. Införa central rättning av de nationella proven för att frigöra mer tid för lärarna att fokusera på sina elever.
    5. Säkerställa skolgårdar för ökad rörelse och kvalit.
    6. Förstelärare ska i vara inriktade på att undervisa i svenska och matematik och inte i olika former av projekt.
    7. Inrätta en särskild satsning på läsning för elever i lågstadiet.
    8. Inrätta stipendier för elever med höga betyg i skolämnen som svenska, engelska och matematik i årskurs 6 och 9.
    9. Satsa mer på SYO, kuratorer och elevhälsoteam för främjande arbete och ge mer tid åt lärarna att fokusera på undervisning.
    10. Utveckla lärlingsutbildningen på gymnasiet.
    11. Digitalisering ska vara till hjälp för elevernas lärande, inte tvärtom. Digitalisering ska även underlätta för lärarna, i stället för att skapa merarbete.
    12. Säkra särskolans tillgång till bra lärare och anpassade lokaler.

     

    En skola för alla elever

    1. Satsa på läxhjälp och stöd så tidigt som möjligt.
    2. Säkra särskilt stöd till de elever som behöver det.
    3. De som lär sig fort ska få möjlighet att studera i sin takt.
    4. En särskild handlingsplan för särskilt begåvade elever ska tas fram.
    5. Alla elever har inte förutsättningar att utvecklas i stora klasser. Särskilda undervisningsgrupper med specialpedagogiskt stöd ska byggas ut på alla skolor.
    6. Läs-, skriv- och matematiktest ska genomföras i årskurs 1 för att identifiera vilka elever som behöver extra stöd. Insatser ska sättas i tidig ålder.

     


     

    Ordning och studiero

    1. Inför mobilfria lektioner. Undantag görs om rektor eller lärare medger. Teknisk utrustning ska tillhandahållas av skolan och skolan ska inte förlita sig på att alla elever har tillgång till teknisk utrustning.
    2. Mobbare ska flyttas från skolan – inte den som mobbas.
    3. Kränkningsanmälningar måste hanteras mer skyndsamt och den som mobbar ska förekomma i kränkningsanmälningar, inte enbart den som är utsatt. Då kartlägger vi problemet bättre.
    4. Motverka våld och hot på våra skolor genom utökat samarbete med socialtjänst och polis. Inrätta mobila trygghetsteam och säkra resurser till socialpedagoger på skolan.
    5. Tydliggör lärarnas auktoritet i skolan och deras möjlighet att säkra ordning och studiero i skolan. Lärarna ska ges ökade befogenheter i klassrummet och stöttas upp av skolledningen.
    6. Elever som utsätter andra elever eller lärare för våld och hot ska polisanmälas och socialtjänsten ska kopplas in.

     

    Psykisk ohälsa, mobbning, våld och hot

    1. Skolans fysiska miljö måste utformas så att störningar undviks
    2. Tysta lektioner ska vara det prioriterade, d.v.s. lugn och ro i klassrummet
    3. Att trivas och må bra i skolan är en förutsättning för att klara kunskapsmålen. Därför ska elevhälsan prioriteras, bland annat genom att införa ett elevhälsoteam som säkerställer att skolor har omedelbar tillgång till professionell hjälp vid behov.
    4. Skolan ska tidigt upptäcka elever som far illa. Särskild uppmärksamhet ska riktas mot elever med stor frånvaro. Grundskolorna ska ha skolsociala team där man samarbetar med socialtjänst, polis och ungdomspsykiatri och för att stötta eleverna.

     

    Lärarna och rektorerna

    1. Skapa fler karriärvägar för lärarna. Erbjud betalda utbildningar som ger lärarna spetskompetens i vissa områden eller ämnen. Det kan till exempel röra sig om hur man bättre integrerar ny teknik i förskolepedagogiken eller spetskompetens i motorik. Skolorna ska få välja själva utifrån vad som stärker deras enskilda skola. Utbildningarna ska vara till gagn för arbetslaget och eleverna.
    2. Satsa på det pedagogiska ledarskapet på våra förskolor och skolor för bättre styrning, lugn och ro och kontinuitet.
    3. Säkra nödvändig tid för planering och utvärdering för personalen från förskolan upp till gymnasiet.
    4. Förstärk skolan med administrativa lärarassistenter, socialpedagoger och övrig kringpersonal för att ge mer tid åt lärarna att fokusera på undervisning och efterarbete.
    5. Lärarnas status måste höjas genom högre löner och goda arbetsvillkor.

Skolans roll är att ge alla elever goda möjligheter att utvecklas. Det ska inte vara turen att födas av rätt föräldrar, som ska avgöra hur bra det går för en elev.

En aktiv lärarledd undervisning minskar betydelsen av vilket stöd eleven får hemifrån. Skolan ska uppmuntra, ha höga förväntningar på och ställa höga krav på alla elever, särskilt på dem som inte möter det i hemmet.

I se flesta av Sveriges kommuner är flickornas meritvärden i grundskolan högre än pojkarnas. Flickor lyckas helt enkelt bättre än pojkar. I Katrineholm vill vi se ett ökat engagemang för pojkars studier, där ett av målen kan vara lika meritvärden mellan flickor och pojkar.

Var fjärde elev som går ut grundskolan är inte behörig att söka till de nationella programmen på gymnasiet. Även där är det framför allt pojkar som har ett vikande resultat. Liberalerna vill därför inrätta en halv forskartjänst, samt riktade insatser för pojkar.

Lärarna har rätt att ingripa mot elever som beter sig illa. Skolan får flytta mobbare och lärarna kan beslagta föremål som stör, exempelvis mobiltelefoner, oriktigt användande av datorer,