Utanförskap & Integration

En ärlig chans att komma in i samhället, försörja sig och uppfylla sina drömmar. Det är målet med vår (Liberalernas) integrationspolitik. Vi vill att alla människor som lever i Sverige ska ha samma krav på sig, att ta ansvar för sig själv, lära sig svenska språket och ta till sig de värderingar om jämställdhet och frihet som det svenska samhället bygger på.

Liberalerna vill:

Lokalt vill Liberalerna arbeta för:

• att staten ska ta ett större ekonomiskt ansvar för nyanlända flyktingar,
  • att samarbetet mellan Viadidakt, Arbetsförmedlingen och Socialförvaltningen fungerar effektivt,
  • att civilsamhället (föreningar, kyrkor) stöttas i sitt integrationsarbete (språkcaféer, promenadgrupper, läxhjälp), i form av gratis lokalhyra och ekonomiska bidrag,
  • att invandrarkvinnor stimuleras till sociala aktiviteter,
  • att utarbeta ett lokalt integrationspolitiskt program,
  • att införa en kommunal medborgarskapsceremoni för nya svenska medborgare,
  • att inga kommunala medel ska gå till kyrkor för religiösa utövningar.

Vi inser svårigheterna, men vi ser också lösningar och möjligheter. Vi ser människor som rest över halva världen och är ivriga att få starta sina nya liv och försörja sig själva. Vi ser barn som vill läsa ikapp sina förlorade skolår och snabbt lära sig ett nytt språk. Och vi ser pensionärer, föreningar och frivilliga som öppnar dörrar och skapar möten i hela landet. De visar varje dag att integration är möjlig, och gör Sverige rikare.

Vi får inte heller vara främmande för att det finns utanförskap även bland icke invandrare. Människor som ser med främmande ögon på hur en ny värld formas inför deras ögon. Hemmasittare, framför allt män, med dålig skolutbildning, ingen närbelägen arbetsmarknad, utan framtidstro.

Integration handlar helt enkelt om bostad, arbete, skola, ett socialt sammanhang, föreningsliv, gemensamma värderingar (exempelvis jämställdhet, religionsfrihet), gemensamt språk, tillgång till kultur.

Det avgjort viktigaste är att ha ett arbete, att klara sin egen försörjning. Detta skapar flera ingångar i samhället (se ovan).

Viadidakt, Arbetsförmedlingen och socialförvaltningen är betydelsefulla aktörer när det gäller utbildning för vuxna och arbetsmarknad. Även ungdomar och yngre vuxna med dålig skolunderbyggnad och allmänna hälsoproblem behöver en tydlig stöttning för att komma vidare i livet.

Tidig introduktion till arbetslivet i form av feriearbete för skolungdomar ska stimuleras.

Vi vill att vid nybyggnation skapas en blandning av bostadsrätter, hyresrätter och egna hem.  Detta får flera positiva effekter på bostadsmiljön. Eget ägande stimulerar till aktsamhet och ett varaktigare boende.