180917 Kommunfullmäktige – Fråga till Kommunstyrelsens vice-ordförande om obehöriga lärare

Onsdag 12 september 2018

Fråga till Kommunstyrelsen vice ordförande, Lars Härnström:

Det råder stor lärarbrist i Sverige, och även i Katrineholm. Bristen på lärare förutspås öka markant under de kommande åren. På #kandulova, drivet i Katrineholms Kurirens regi, skrev Kommunstyrelsens vice-ordförande Lars Härnström den 10 augusti ”Det finns också lärare utan behörighet som gör ett lika eller bättre jobb som de behöriga.”

Med anledning av det yttrandet vill jag ställa följande frågor till Lars Härnström:

1. Kan du sammanfatta processen skolor och dess personal behöver gå genom för att kvalitetssäkra undervisningen och den fortlöpande bedömningen som bedrivs av obehöriga lärare, framförallt i de årskurser där betyg ska sättas och skrivas på av legitimerade lärare?
  2. Är det majoritetens åsikt att obehöriga lärare, som enligt dig i vissa fall ”gör ett lika eller bättre jobb som de behöriga” är Katrineholms lösning på lärarbristen?
  3. En av de ofta förekommande strategierna för Katrineholms Kommun att möta kompetensförsörjningsutmaningen är att vara en ”attraktiv arbetsgivare”. Anser majoriteten att ditt uttalande är i linje med att vara en attraktiv arbetsgivare för legitimerade lärare?

För Liberalerna

Jesper Ek