180917 Kommunfullmäktige – Interpellation om gymnasieeleverna i Katrineholms kommun får den undervisning de har rätt till

Onsdag 12 september 2018

Interpellation: Får gymnasieeleverna i Katrineholms kommun den undervisning de har rätt till?

Våra gymnasieutbildningar ska förbereda eleverna för fortsatta studier eller yrkeslivet. De är en förutsättning för att eleverna ska få friheten att bestämma över sina egna liv. I gymnasieskolan har eleverna rätt till en minsta garanterad undervisningstid, en lägstanivå för lärarledd undervisning – även om undervisningstiden för en och samma kurs men på olika program kan avsiktligt variera kraftigt. Nu visar det sig efter en granskning av Skolinspektionen att gymnasieskolornas uppföljning och definitionen av undervisningstid skiljer sig kraftigt.

En del skolor räknar lärarlösa lektioner som undervisningstid, eller följer inte upp inställda lektioner och genomför dessa vid ett senare tillfälle. Det ser med andra ord bra ut på papperet, men eleverna kan förlora många timmars undervisningstid under sin studietid.

Skolinspektionen har tittat på 25 gymnasieskolor och funnit att 14 av dessa hade en bristande uppföljning av den faktiska undervisningstiden. Det innebär att eleverna på de skolorna mister den undervisning de har rätt till.

Skolinspektionen identifierar att bristen uppstår eftersom det inte finns en tydlig uppföljning från huvudmannen, utan att ansvaret för uppföljning istället delegeras till rektorn. Det leder till att det ser olika ut på olika skolor, och så ska det självklart inte vara.

Alla gymnasieelever har rätt till full undervisning, oavsett skola. En god utbildning är en förutsättning för att eleverna ska få möjlighet att bestämma över sina egna liv och få alla möjligheter de har rätt till.

Med anledning av detta vill jag ställa följande frågor till Bildningsnämndens ordförande, Johan Söderberg:

• Hur mäter vi den faktiska undervisningstiden i våra gymnasieskolor?
  • Hur mäter vi andelen lektioner som genomförs av ansvarig lärare jämfört med lektioner som genomförs på distans eller med vikarie?
  • Hur ser den faktiska undervisningstiden ut i våra gymnasieskolor – uppnår vi den garanterade undervisningstiden?
  • Räknas lärarlösa lektioner som undervisningstid i våra gymnasieskolor?
  • Hur följer kommunen som huvudman upp den faktiska undervisningstiden och säkerställer att alla elever får den undervisning de har rätt till?

/ Jesper Ek (L)

Svar på interpellation:
Undertecknad har fått en interpellation från Jesper Ek (L) att besvara. Nedan följer mitt skriftliga svar. Även jag har läst Skolinspektionens rapport och tagit del av de brister som de har kunnat konstatera bland de 25 skolor de har granskat. Denna fråga aktualiserades även i våras, då P4 Sörmland genomförde politikerdebatter runt om i länet, utifrån frågor från medborgare. Här i Katrineholm deltog jag och nämndens andre vice ordförande AnnCharlotte Olsson, och frågeställningen rörde just detta med den garanterade undervisningstiden. Utifrån den debatten meddelade jag sedan bildningsförvaltningen att jag vill införa en kontroll av hur vi lever upp till kravet på garanterad undervisningstid, i internkontrollplanen för 2019, där vi bland annat även följer upp närvaro och frånvaro i skolan. Dessutom har jag begärt en redovisning till nämnden över detta nu till hösten 2018, så att vi kan säkerställa att nedanstående beskrivna rutiner, som är gemensamma för alla våra gymnasieskolor, fungerar och följs som det är tänkt. Som nämns i interpellationen så kan det variera hur mycket undervisningstid som läggs ut för olika kurser, på olika program, och, som Skolinspektionen påpekar i sin rapport, så är det viktigt att den planerade undervisningstiden utgår från den aktuella elevgruppens behov. Det är därför även av intresse att nämnden får del av i vilken utsträckning sådana anpassningar görs, mellan olika program såväl som inom ett och samma program. Svaren på de specifika frågorna nedan bygger på de rutiner som ska tillämpas på alla gymnasieskolor i kommunen.  Hur mäter vi den faktiska undervisningstiden i våra gymnasieskolor? o Lektionerna ska schemaläggas utifrån gällande timplan så att all tid i respektive kurs schemaläggs. En gång per termin ska schemaläggare ta fram differensrapporter där eventuell differens mellan kurstid i timplanen och faktiskt utlagd tid på schemat visas. Vid negativ differens ska tid tillföras på schemat.  Hur mäter vi andelen lektioner som genomförs av ansvarig lärare jämfört med lektioner som genomförs på distans eller med vikarie? o Det bedrivs ingen distansundervisning i egentlig mening. All undervisning är planerad och följs upp av ansvarig lärare. Andel lektioner som genomförs med vikarie mäts inte i systemen.  Hur ser den faktiska undervisningstiden ut i våra gymnasieskolor – uppnår vi den garanterade undervisningstiden? o Med ovanstående rutiner ska den garanterade undervisningstiden uppnås. Utöver schemalagd garanterad undervisningstid läggs även bufferttid in, i form av t ex: kunskapsdagar, friluftsdagar, läxhjälp, andra utbildningsdagar etc. Denna tid schemaläggs utöver garanterad undervisningstid. 37  Räknas lärarlösa lektioner som undervisningstid i våra gymnasieskolor? o Ja, i de fall där de är planerade och följs upp av ansvarig lärare med givet innehåll.  Hur följer kommunen som huvudman upp den faktiska undervisningstiden och säkerställer att alla elever får den undervisning de har rätt till? o Verksamhetschefen följer upp verksamheterna inom gymnasieskolorna och återrapporterar årligen till nämnden. I dagsläget redovisas inte den garanterade, eller faktiska, undervisningstiden till nämnden i någon särskild rapport, men en uppföljning av att eleverna får den undervisningstid som de har rätt till kommer att genomföras inom ramen för 2019 års internkontrollplan för bildningsnämnden, och en särskild redovisning kommer till nämnden nu i höst.
Johan Söderberg (S) Ordförande bildningsnämnden