180917 Kommunfullmäktige – motion om lektorer i Katrineholms skolor

Onsdag 12 september 2018

Motion: Lektorer I bildningsförvaltningen verksamheter

Utbildningsnivån för befolkningen i Katrineholm är tyvärr låg. Men den behöver vändas uppåt då den i Katrineholm och Sörmland fortfarande ligger under rikssnittet. En del i detta borde vara att skärpa utbildningen genom att tillsätta forskarutbildade lärare – lektorer.

Idag är lektorer något vi främst associerar till universitet och högskolor. I början av sjuttiotalet fanns det 1500 gymnasielektorer i Sverige, motsvarande en per knappt sjuttio gymnasieelever. I dag finns det totalt i landet cirka 150 lektorer enligt statistik från LR, och i Katrineholm finns för närvarande ingen lektor anställd på våra gymnasieskolor.

Det står i skollagen att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. I relevant avsnitt i kommunplanen saknas dock ordet vetenskap, där står endast att lärare som disputerat ska rekryteras, men för oss Liberaler är det en självklarhet att vi med olika metoder uppmuntrar befintlig personal att läsa på forskningsnivå. Lektorstjänster behövs av två skäl:

1. Lektorstjänster höjer den akademiska kvaliteten på undervisningen om fler lärare har högre akademisk utbildning.
  2. Lektorstjänster skapar ytterligare karriärmöjligheter för kompetenta, redan legitimerade och erfarna lärare.

En lärare som vill göra karriär är i dag hänvisad till att lämna undervisningen och ägna sig åt administration genom att bli skolledare, eller söka en förstelärartjänst. En lektor har en tydlig koppling till forskning (och därmed också till ett lärosäte), och har själv bedrivit forskning, medan att själv ha bedrivit forskning inte är ett krav för förstelärare – även om de är aktiva i att utveckla skolans verksamhet på olika sätt. Det måste finnas fler möjligheter att göra karriär i själva undervisningsuppgiften där fokus ligger på att höja kvalitén i såväl det egna klassrummet som i hela verksamheten!

Före kommunaliseringen av skolan fanns det statliga regler för hur stor del av lärarkåren i vissa ämnen på de teoretiska linjerna i gymnasieskolan som skulle vara lektorer. För att slå vakt om lektorstjänsterna när skolan blev kommunal, infördes en passus i skollagen att de nya huvudmännen skulle sträva efter att för undervisning i gymnasieskolan, gymnasial vuxenutbildning och påbyggnadsutbildning anställa lärare som har forskarutbildning. Så har inte skett.

Det tar tid att öka andelen lektorer. Att utbilda nya lektorer tar flera år och kommunens gymnasieskolor konkurrerar med universitet och högskolor om samma personer. Därför bör både kortsiktiga och långsiktiga mål sättas. Det finns redan lärare på gymnasieskolorna med forskarutbildning och det är vår skyldighet att ta vara på deras kompetenser och engagemang. Därför kan vi redan nu åter inrätta lektorstjänster – annars riskerar vi att gå miste om den kompetens som redan idag varit delaktiga i att finansiera och uppmuntra. Fram till 2025 bör dock målet vara ett team med lektorer som samarbetar och där olika ansvarsområden finns med, förslagsvis Matematik, Naturvetenskap, Samhällsvetenskap, Språk (moderna språk, engelska och Sv/SvA), Specialpedagogik, Förskolepedagogik, Fritidshemspedagogik och Ledarskap för skolledare. Det finns redan kommuner som arbetar med liknande modeller bl a Örebro och Västerås.

I våra skolor finns många lärare som genom fortsatta studier skulle kunna skaffa sig lektorsbehörighet. Kommunen borde skapa möjligheter för dessa att licensiera/doktorera. Kommunen bör därför satsa på att skapa utvecklingsmöjligheter för dessa lärare genom att läsa in mer kunskaper på universitet. Katrineholms kommun satsar redan idag på ett stort antal förstelärare, men lektorer skulle med sin forskarutbildning komplettera dessa och ytterligare utveckla skolan baserad på aktuell forskning och beprövad erfarenhet.

Med hänvisning till ovanstående yrkar vi att kommunfullmäktige beslutar:

• att uppdra åt Bildningsnämnden att se över hur den kompetens de lärare man beviljat deltagande i forskarskolor tillvaratas i dagsläget
  • att uppdra åt Bildningsnämnden att upprätta ett utvecklingsprogram för att låta lämpliga och intresserade ämneslärare läsa in lektorskompetens.
  • att uppdra åt Bildningsnämnden att aktivt verka för att ett team av lärare i en spridning av ämnesområden år 2025 skall vara lektorer.

För Liberalerna

Ewa Callhammar                                      Jesper Ek