Se alla

Initiativ till Bildningsnämnden Genomför SWOT-analys av 1-till-1

Onsdag 22 januari 2020

191202

Katrineholms kommun rullade ut sin 1-till-1 satsning för grundskolan under hösten 2016 efter en lång process. Förstudien som presenterades för bildningsnämnden under våren 2015 lyfte ett antal potentiellt positiva resultat av satsningen, även om hårdvaran som man senare valde att använda för årskurs 7-9 inte var den som presenterades i förstudien.

Ipads delades ut till eleverna med start hösten 2016 och således är avgångskullen 2019 (årskurs 9) första gruppen som fått dra fördel av denna satsning under nästan hela sin högstadietid. Avgångsklassen 2020 (årskurs 9) blir dock första kullen att ha haft ipad som pedagogiskt verktyg under hela högstadiet. Det är rimligt att tro att samtliga partier och deras representanter hoppas på en positiv utveckling av denna satsning, och vi Liberaler vill gärna bidra till att utveckla och förbättra alla tänkbara förutsättningar för varje enskild individ att i högre grad kunna nå sin fulla potential. För att det ska bli verklighet krävs kunskap om hur dessa verktyg används och vad pedagogerna och eleverna menar att ipads har bidragit med vad gäller styrkor, svagheter, möjligheter och negativa konsekvenser. Förhoppningen är naturligtvis att fler elever har kunnat dra nytta av kompensatoriska hjälpmedel, ta vara på autentisk material på främmande språk och arbeta interaktivt och multimodalt med olika medier och i samspel med undervisande lärare.

De forskningsresultat kring 1-1 som presenterades i förvaltningens förstudie, som härstammar från 6 olika studier eller erfarenheter, var uteslutande positiva. I slutsatsen till förstudien går att läsa:

“En övergripande satsning på 1-1 i Katrineholms skolor F-9 kommer enligt andras erfarenheter från 1-1 leda till att eleverna: 

  • lär sig bättre. 
  • arbetar mer. 
  • förbättrar sina förmågor att söka och presentera information. 
  • förbättrar sin läsförmåga. 
  • ökar sin skrivförmåga. 
  • förbättrar kontakten med sina lärare. 
  • ökar sin motivation. 
  • blir mer självständiga. 
  • tar större ansvar. 
  • erbjuds en mer multisensorisk arbetsform. 
  • ökar sitt samarbete med lärarna. 
  • ökar sitt samarbete elever emellan. 
  • får bättre återkoppling på sitt lärande.”

En objektiv utvärdering av dessa förutspådda följder bör genomföras skyndsamt för att fastställa satsningens följder, men också för att ge bästa möjliga förutsättning att ta ställning till eventuell utvecklings- och förbättringsbehov, sett utifrån personalens, elevernas och vårdnadashavarnas perspektiv.

Med anledning av ovanstående föreslår Liberalerna att:

  • Bildningsförvaltningen uppdras att låta verksamheten genomföra en SWOT-analys av 1-till-1 satsningen.
  • Analysen presenteras för nämnden senast juni 2020, för att ge goda förutsättningar att väga in inför budgetarbetet hösten 2020.

Liberalerna i Katrineholm

Inger Hult