Interpellation ställd till Kommunstyrelsens vice-ordförande Christer Sundqvist (M): Angående kommunens kostnader för kollektivtrafik
Fredag 4 oktober 2019
Katrineholm, 191004
Kollektivtrafiken är en väsentlig komponent för en väl fungerande arbets- och bostadsmarknad samt spelar en viktig roll socialt för de utan andra alternativ som exv bil. Kollektivtrafiken är dessutom viktig som ett led i att knyta ihop regionen samt uppmuntra till ett mer miljövänligt transportalternativ. Men förutsättningar för att bedriva en ur samhällsekonomisk perspektiv effektiv kollektivtrafik skiljer sig kraftigt åt mellan större och mindre orter såväl som mellan korta och långa avstånd.
Kostnaderna för kollektivtrafiken i Katrineholms kommun är hög och nyttan låg. Sedan flera år tillbaka har SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) flaggat för en utveckling av kostnadssidan som inte på något sätt står i paritet till ett ökat resande. I många fall utökas trafiken utan någon som helst trafikekonomisk eller samhällsekonomisk analys.
Katrineholms kommuns kostnader för trafiken består av tre direkta delar och en indirekt. Den indirekta är den som vi invånare betalar via regionskatten och som i huvudsak finansierar mellankommunal trafik som behövs för regionens tillväxt och funktion. Exempelvis att det ska gå att, på ett ”enkelt” sätt att ta sig till regionens större sjukhus och till annan regional service tillgänglig i någon av våra regionala centrumorter. Utöver detta även en viss del till riksfärdtjänst.
De direkta kostnaderna (för Katrineholm) består av;
- trafikeringskostnader för den linjebundna trafiken inom kommunen,
- skolkort till elever för den linjebundna trafiken,
- skolskjutstrafik och kommunal färdtjänst.
Färdtjänsten berörs inte här.
- Kommunens kostnad för den linjebundna trafiken uppgick 2018 till drygt 29 milj kr enligt Sörmlandstrafikens bokslut.
- Kommunens kostnad för elevers skolkort (giltiga i den linjebundna trafiken) uppgick 2018 till 2,5 milj kr (ca 30% av all biljettintäkt).
- Utöver den linjebundna trafiken tillkommer kostnader för skolskjutstrafiken ca 21 milj kronor 2018.
Summerar man ovanstående två första poster som avser den linjebundna trafiken uppgår kostnaden till drygt 31 milj kr vilket mynnade ut i drygt 670.000 resor 2018. Dvs kommunen betalar varje resa med i snitt 46 kr.
Mina frågor till Kommunstyrelsens vice-ordförande Christer Sundqvist är således:
- Vad har gjorts och vad kommer kommunen göra för att radikalt minska kommunens kostnad för den inomkommunala linjetrafiken?
- Vilka krav har ställts och vilka krav kommer kommunen att ställa på den regionala huvudmannen för att kunna erbjuda ett samhällsekonomiskt mer effektivt trafiksystem inom kommunen?
Jesper Ek, gruppledare Liberalerna.
Interpellationen kommer besvaras på kommunfullmäkige 191021