Ordning och reda i klassrummet!

Torsdag 16 juni 2022

Skolan ska vara en trygg miljö där alla lär sig läsa, skriva och räkna. Många elever sitter dag efter dag i röriga klassrum där kaos råder, och får inte en chans att lära sig det de behöver för att kunna uppnå sina drömmar. De barn som behöver skolan mest är de som drabbas hårdast när det inte finns någon arbetsro.

• Inför mobilfria lektioner. Undantag görs om rektor eller lärare medger. Teknisk utrustning ska tillhandahållas av skolan och skolan ska inte förlita sig på att alla elever har tillgång till teknisk utrustning.
  • Mobbare ska flyttas från skolan – inte den som mobbas.
  • Kränkningsanmälningar måste hanteras mer skyndsamt och den som mobbar ska förekomma i kränkningsanmälningar, inte enbart den som är utsatt. Då kartlägger vi problemet bättre.
  • Motverka våld och hot på våra skolor genom utökat samarbete med socialtjänst och polis. Inrätta mobila trygghetsteam och säkra resurser till socialpedagoger på skolan.
  • Tydliggör lärarnas auktoritet i skolan och deras möjlighet att säkra ordning och studiero i skolan. Lärarna ska ges ökade befogenheter i klassrummet och stöttas upp av skolledningen.
  • Elever som utsätter andra elever eller lärare för våld och hot ska polisanmälas och socialtjänsten ska kopplas in.