Valfrihet och flexibilitet för de som behöver vård och omsorg!

Torsdag 16 juni 2022

1.  Öka medbestämmandet genom en flexiblare hemtjänst där omsorgstagaren kan vara med och påverka när olika insatser ska     genomföras
  2. Ha flexiblare biståndsbeslut för när och var insatser ska utföras. En promenad ska till exempel kunna ersättas av en fikastund     vid dåligt väder.

Trygghet och medbestämmande i sin vardag

Det liberala uppdraget är att öka den enskilda människans frihet, mest för dem som har den minst. Med friheten kommer ett stort personligt ansvar och varje människa ska ges möjlighet att ta ekonomiskt, ekologiskt och socialt ansvar för sin egen livsstil. För att alla människor ska få större möjligheter att använda sin frihet och bestämma över sina egna liv krävs en välfärdsstat som upprätthåller människors rättigheter och ger dem lika förutsättningar. Politiken ska riva hinder och skapa förutsättningar – inte bestämma hur vi ska leva våra liv. Politiken ska bidra till att ge varje människa de redskap som behövs för att ta makten över sitt eget liv. Det är därför Liberalernas uppgift att värna, försvara och förstärka varje individs självbestämmanderätt.

En äldreomsorg med rättigheter och välbefinnande i fokus

Liberalerna ser varje individ som en unik människa, från vaggan till det sista andetaget. För oss är det viktigt att varje människa ska kunna påverka sin vardag, oavsett ålder eller funktionsnedsättning. Kanske är det allra viktigast att få göra det just när vi blir äldre och inte längre klarar vardagen själv. Liberalerna kämpar för att varje individ ska kunna påverka sin vardag, genom hela livet. Att kunna påverka var man bor eller vem som släpps in i vårt hem för att hjälpa till med hushållssysslor och personlig hygien ska vara en självklarhet i vårt Katrineholm. Vi vill att människan ska kunna vara med och påverka när och hur insatser ska utföras. Att själv kunna välja när på dagen som till exempel duschning eller en promenad ska ske borde vara en självklarhet. För att skapa ökad frihet för människan vill vi att biståndsbeslut som tas ska var mer flexibla. Till exempel ska en promenad kunna ersättas av att sitta ner och ta en kopp kaffe, spela kort eller plantera om blommor de dagar regnet öser ner utanför fönstret om personen av annan anledning inte vill eller kan gå ut och gå. Vi måste skapa utrymme för att den som har beviljats insatser ska kunna fortsätta känna delaktighet och kunna påverka sin vardag.