Vi lägger fram ett ledamotsinitiativ om två-lärarsystem för lågstadiet i Katrineholm

Måndag 14 februari 2022

Ledamotsinitiativ

I Katrineholms bildningsnämnds årsredovisning 2021 står det att ” även om resultaten generellt utvecklas positivt och skillnaden mellan skolor minskar så ökar skillnaderna mellan olika grupper. Det är fortsatt en stor utmaning för verksamheten att fullgott kompensera för barn-och ungas skilda förutsättningar. Dels så visar såväl våra egna analyser som revisionsgranskningar att det finns brister i likvärdighet i tex tillgång till särskilt stöd”.
I årsredovisningen 2020 står det att;
”Framtida utmaningar kommer också att handla om likvärdighet. Idag finns det stora olikheter i verksamhetens förutsättningar när det gäller föräldrars utbildningsbakgrund, migrationsbakgrund, barn- och elevsammansättning, personalens behörighet, resultat och lokalers utformning. Det är angeläget att förvaltningen fortsätter att utveckla organisation och struktur så att likvärdigheten ökar och att resurser fördelas utifrån behov”.
De här redovisningarna säger samma sak, vi behöver satsa  mer, mycket mer  på det kompensatoriska uppdraget som skollagen stipulerar.
På högstadiet införs 2-lärarsystem i åk 7-9. Utmärkt satsning.
MEN nu behöver det satsas på de lägre årskurserna där grunden för ett gott skolresultat läggs.
Liberalerna föreslår att nämnden inför läsåret 2022-2023:
  • Omfördelar resurser så att ett  två-lärarsystem i ämnena svenska, matematik på lågstadiet kan införas.

bjorn.wahlund@liberalerna.se