Rätt satsade pengar, p-huset Loket?

Tisdag 1 mars 2022

Vi har lämnat in ett antal frågor (interpellation) till kommunstyrelsens ordförande med anledning av de skattepengar som går till p-huset Loket. Idag 1/3 2022 har K-kuriren en artikel som grundar sig i vårt inlämnade dokument

Så här ser våra frågor ut:

”Parkeringshuset Loket

Under 2021 öppnade parkeringshuset Loket vid järnvägsstationen. Tidigare beslut om investeringsplan har indikerat byggstart 2019. Vid kommunfullmäktiges budgetmöte november 2018 i anslutning till investeringsbudgeten för 2019 motsatte sig Liberalerna i Katrineholm planerna i huvudsak med argumentet att investeringsnivån var för hög i förhållande till andra möjliga enklare lösningar.

Tidplanen gav vid handen att huset skulle öppnas under 2020 men på grund av att de behövliga pålningsarbetena inte var godkända av Trafikverket blev det stilla på byggfronten flera månader. Utöver detta uppstod ett antal justeringar av fastigheten efter färdigställande vilket gjorde att huset ”invigdes” först våren 2021. Kanske detta vara tur i oturen, då slapp kommunen betala hyran för 2020.

Investeringen (enligt budget) skulle uppgå till 55 miljoner kronor och kapitalkostnader samt löpande drift och underhåll skulle täckas av parkeringsavgifter i garaget.

Framgången med parkeringshuset lyser med sin frånvaro. Detta kan förvisso skyllas på de restriktioner som gällt runt Coronan men nu då verkligheten börjar bli normal ökar bara användningen av huset marginellt.

Som det ser ut idag betalar kommunen ca 191 500 kr i månaden i kapitalhyra till KFAB utöver detta så beräknas löpande drift och underhåll uppgå till 33 575 kr i månaden alltså summa        225 075 kr per månad vilket ger ca 2,8 miljoner kr per år eller ca 7 500 kr per dag. Denna summa skulle enligt plan täckas av p-avgifter.

Det kan nu finnas anledning att göra en uppföljning av användande och ekonomi för Loket. Så mina frågor till kommunstyrelsens ordförande är:

• Vilka reflektioner har kommunstyrelsens ordförande på investeringen som sådan efter Lokets första år?
  • Hur ser prognosen för användandet ut?
  • Vad är en rimlig beläggningsgrad?
  • Anser du att kostnader för Loket står i någon som helst proportion till de behov som finns inom exempelvis skola vår och omsorg?”