Ersättning till personal för delade pass!

Tisdag 3 maj 2022

Ledamotsinitiativ till Vård och omsorgsnämnden.

Frågan om ”delade turer” inom förvaltningens verksamhet har varit uppe och belysts vid ett flertal tillfällen både lokalt men också nationellt. Vi inser att ”delade turer” kan vara svåra att avveckla då de i första hand finns till för att möta människors behov av hjälp, hjälp som är större morgon och kväll än dag- och nattetid. Företeelsen ”delade turer” är inget unikt för förvaltningens verksamhet utan förekommer även inom andra verksamheter bland annat inom kollektivtrafiken där behovet av personal och trafik är väsentligt högre under morgonen och eftermiddagens rusningstrafik än under andra tider. Extra tydligt är detta i storstadsregionerna där man också har en lång tradition av att hantera detta gentemot de anställda. Så, varför inte införa samma lösningar här för de personer inom verksamheten som har arbetsdagar med längre uppehåll mitt på dagen. Systemet med ersättning/kompensation för långa omloppstider bland personal som arbetar inom kollektivtrafiken i Stockholms län utgår från en ersättning för all omloppstid som överstiger exempelvis 10 timmar. Detta under förutsättning att det uppstått med en längre sammanhållen ledighet (över 60 min) mellan pass ett och två. Ersättningen för det längre uppehållet räknas till 17% (mellan pass ett och två) som arbetstid. Det vill säga i realiteten en arbetstidsförkortning. Med detta exempel vill vi påvisa att det finns sätt att lösa personalens problem med de så kallad ”delade turerna”. Liberalerna i Katrineholm föreslår nu att en motsvarande lösning införs inom Vård och omsorgsverksamheten i Katrineholm men att tidsuppräkning byts mot ekonomisk ersättning. Där omloppstider över 10 timmar som beror på långa ”rast/uppehåll” mitt på dagen ersätts ekonomiskt. Vi tror på ekonomisk ersättning då detta inte påverkar den totala bemanningen och de ekonomiska konsekvenserna av en sådan. Vi anser att det är av yttersta vikt att frågan om långa omloppstider på grund av uppehåll under dagen löses för befintlig personal men också ur rekryteringssynpunkt. I första hand genom en alternativ schemaläggning och i de fall detta inte är möjligt genom ekonomisk kompensation. Liberalerna föreslår därför en ekonomisk kompensation enligt: – Vård och omsorgsförvaltningen ersätter personal med 20% av deras beräknade timlön per påbörjad 30 minutersperiod för rast/uppehåll som överstiger 60 minuter. 2022-04-28 För Liberalerna i Katrineholm Björn Wahlund