Interpellation, höga sjuktal inom Vård och omsorg

Tisdag 3 maj 2022

Sjukskrivningar inom vård-, och omsorgsförvaltningen.

Sjukskrivningstalen inom vård- och omsorgsförvaltningen är höga. Höga också i förhållande till övriga verksamheter inom kommunen. De som är beroende av vård och omsorg oavsett om det är hjälp i hemmet, på äldreboende eller inom LSS-verksamheten påverkas negativt. Många sjukskrivningar gör att vikarier måste in i verksamheten vilket resulterar i att de som behöver service träffar på allt för mycket ny personal alldeles för ofta. De som behöver hjälp i sitt eget hem träffar i snitt (OBS snitt) på 16 olika ”vårdpersoner” på en 14 dagarsperiod. När man behöver hjälp är trygghet viktigt. Att då kunna känna sig bekväm med personalen är avgörande. Att få in en främmande människa i sitt hem som ska plocka runt i hem och bland tillhörigheter är trots att det behövs ett intrång i den personliga integriteten. Personalkontinuitet viktig!

Många sjukskrivningar påverkar även personalens möjlighet att göra ett bra jobb. Att veta vilka man ska jobba med ger trygghet i vardagen vilket leder till mindre stress och därigenom en bättre prestation. Att arbeta tillsammans med korttidsvikarier som kanske saknar den kompetens och erfarenhet som krävs kräver samtidigt mer av den ordinarie personalen vilket orsakar stress som i förlängningen leder till ökad risk för sjukskrivning. Det onda hjulet rullar på.

Är den stora sjukfrånvaron något nytt och som går att hänföra till de två senaste årens pandemi? Svaret på den frågan är ett klart och tydligt NEJ! Jag har gått igenom förvaltningens årsredovisningar 2016 fram till 2021. I alla dessa uttrycks ungefär samma sak, En prioriterad uppgift för året var också att minska sjukfrånvaron. Av personalredovisningen framgår att sjukfrånvaron inom vård- och omsorgsförvaltningen fortsatt är bekymmersam, vilket ställer krav på intensifierade insatser under kommande år.

Med ett årligt sjukskrivningstal på ca 10 % är kostnaderna för sjuklöner höga. Sjuklöner beräknas uppgå till någonstans mellan 17-20 miljoner årligen. Så även en halvering av sjukfrånvaron skulle innebära att verksamheten ligger högt i sjukskrivningstal jämfört med många andra verksamheter. Men en halvering skulle frigöra ca 9 miljoner kronor. Pengar som skulle kunna användas för att anställa fler. 9 miljoner innebär att ca 20 fler skulle kunna anställas inom verksamhet till gagn för alla.

Så mina frågor till kommunstyrelsens ordförande är:

• om insatser har gjorts under sex år, varför nås inte resultat inom området ”Höga sjuktal” som är centralt för socialdemokrater?
  • vad tänker ni sätta in för resurser i form av tid, personal och pengar för att en gång för alla komma tillrätta med problemet?

Slutligen, finns det kanske skäl till viss självrannsakan i förhållande till den kritik som Socialdemokraterna ofta framför mot privata utförares låga kvalitet, låga löner, dåliga arbetsmiljö och låg personaltäthet? Kanske städa framför egen dörr kan vara något!

Björn Wahlund, Liberalerna